Domnul Ibrahim si Florile din Coran

M-am indragostit. Spun ca m-am indragostit deoarece dragostea este una dintre putinele stari care ma poate transporta printr-o varietate atat de complexa de sentimente. Nu m-am indragostit de un om, de un personaj sau de o carte, ci de modul de scriere al lui Eric-Emmanuel Schmitt. Aceasta nu este singura carte pe care am citit-o de la el. Prima pe care am citit-o a fost Oscar si Tanti Roz pe care am indragit-o foarte mult. Am luat apoi de la o biblioteca de langa liceul meu cartea „Concert in Memoria unui Inger”, carte pe care vi-o recomand cu caldura, clasandu-se intre favoritele mele. Am continuat sa imprumut carti ale acestui autor si, dupa ce am mai citit si Visatoarea din Ostende, pur si simplu m-am enervat. De ce? Pentru ca trebuia sa imi scriu deoparte toate citatele care imi placeau si nu puteam sa le subliniez pe carte, asa ca am comandat toate cartile lui Schmitt pe care Elefant le avea pe stoc. Astfel am ajuns sa citesc Domnul Ibrahim si Florile din Coran.

Intai de toate tin sa mentionez ca Schmitt este un maestru a operei scurte. Am observat ca prefera sa scrie nuvele, iar romanele sale nu depasesc 100 de pagini, fontul folosit de catre edituri fiind unul imens. Cartea de fata are aproximativ 75 de pagini, ceea ce contine fiind esenta puternica tinuta in sticluta mica, nimic nefiind de umplutura iar fiecare cuvant avand pondere imensa. Nu as dori niciun cuvant in plus fata de cat este scris, spre deosebire de celelalte romane comerciale, pline de umpluturi, pe care obisnuesc sa le citesc pentru a ma relaxa in mod general. Cartile lui Schmitt sunt atat de complexe si in acelasi timp atat de complete, concentrate intr-un numar atat de mic de pagini incat la finalul lecturii am ramas cu impresia ca am citit mii si mii de pagini, cand de fapt au fost doar cateva zeci. Fiecare carte are un mesaj aparte, te face sa vezi lumea diferit, iti schimba perceptia dar te poate schimba si pe tine ca persoana. In cateva scrieri de-ale sale m-am regasit (mi-am regasit comportamentul, tendintele, dinamica evolutiva prin care am trecut odata cu varsta – chiar daca nu mi-am trait inca toata viata). Se vede ca acest autor munceste. Scrie, apoi reediteaza pastrand ce este important, apoi reediteaza din nou pastrand ce este esential si astfel creeaza una dintre cele mai „persistente” noante ale literaturii contemporane pe care le-am citit vreodata.

Nu am sa va povestesc nici macar introducerea in aceasta carte, cum obisnuesc eu de fapt sa fac. Am sa va las pe voi sa descoperiti povestea. Ceea ce trebuie voi sa stiti este ca acest roman atinge subiecte precum maturizarea, amaraciunea, pierderea, moartea, iubirea, toleranta, diversitatea religioasa, familia si muuulte, multe altele.

„Daca Dumnezeu nu i-a dezvaluit cuiva viata in mod nemijlocit, o carte nu i-o va dezvalui nici atat.”

 

„-Ce inseamna pentru tine, Momo, sa fi evreu?

-Pai, habar n-am. Pentru tata inseamna sa fie deprimat toata ziua. Pentru mine… e doar ceva ce ma impiedica sa fiu altceva.”

 

„-Domnu’ Ibrahuim, cand spun ca zambetul e o chestie pentru bogati vreau sa spun ca e o chestie pentru oamenii fericiti.

– Ei bine, aici te inseli. Zambetul te face fericit.”

 

„Ceea ce dai, Momo, este al tau pentru mereu. Ceea ce pastrezi este pierdut pentru totdeauna”

Acestea sunt doar cateva citate rapid selectionate, cu siguranta nu cele mai bune din carte (din pacate, mi-am pierdut lista de citate). Parerea mea este sa va comandati editia veche a cartii, deoarece dupa reeditare am observat ca multe cuvinte au fost schimbate si cenzurate. Cuvintele isi au rostul lor, iar cenzurarea (cenzurare care nu este necesara in acest caz) nu face decat sa „decoloreze” cartea si sa incetoseze mesajul brut al acesteia, aceasta fiind totusi o carte subiectiva.

Va recomand cartea. Ba nu, mint… Va recomand autorul. Va garantez ca o sa va placa. Fiecare carte de-a sa va va lasa la final cu gustul unei poezii mascate. Cred ca Schmitt chiar stie ce este scris la el in Coran.

PS. Era sa uit… Cartea a fost ecranizata in 2003, asadar va doresc o vizionare placuta!

Ce parere ai?

