SF & Fantasy romanesc

Noi, romanii, ne putem lauda cu scriitori extrem de talentati cu o imaginatie extrem de bogata si ce vin cu idei nemaipomenite pentru a bucura cititorii de aici, din tara noastra. Nu este totusi pacat ca romanii nu o prea au cu cititul? Tu, cel ce citesti acum aceste randuri, cu siguranta stii despre ce vorbesc. Profesorii se uita surprinsi la noi deoarece citim, adultii ne trateaza precum niste copiii super inteligenti comparandu-ne cu altii care nici nu se ating de carti s.a.m.d. Cel putin aici, in capitala, asa sta treaba. Ma intreb deseori de ce… Avem atatia scriitori de SF, thriller si altii incat te gandesti ce mai tara noastra este inca catalogata drept una de „prosti”. Din cauza unui popor migrator, strainii ne baga in aceias oala desi ei sunt cei ce s-au mutat pe teritoriul nostru. Sa nu se inteleaga gresit: nu am absolut nimic cu romii la general ci numai la acei needucati care nu fac decat sa otraveasca tara. Noi avem oameni foarte dotati din punct de vedere intelectual care pleaca de aici, ducandu-se stiu ei unde, pentru ca aici nu sunt tratati asa cum merita sa fie. Cu toate astea, poarta inca in vene sange de roman si nu-si ascund numele, vorbind cu mandrie in glas despre propria tara. Cu toate astea aici copiii si adolescentii nu mai citesc. Ei prefera tablete, jocuri de ultima tehnologie refuzand insa povestile, acele basme ale copilariei ce le porti cu tine toata viata, acele alte lumi in care te pot introduce SF-ul si Fantasy-ul si acele personaje mirifice, ce merita sa le iei ca modele de viata, care te invata mai multe despre viata decat o fac jucariile tehnologiei de astazi. O bucurie data de un iPhone nou este trecatoare. La putin timp ajunge nici sa nu iti mai pase de ea. Dar cartile le porti cu tine in inima, in suflet, pana la moarte. De esti plictisit, citeste ceva de aventuri. Daca nu-ti mai place unde locuiesti, muta-te pe Marte! Cartile iti dau aceasta posibilitate extraordinara pe care multi o ignora. Sa simti cum cartea iti trosneste prima oara in maini la prima deschidere, sa ii simti mirosul, acestea sunt niste senzatii nemaipomenite ce vestesc multe peripetii. De ce oamenii au inceput deja sa uite, atat de repede, de aceste placeri nemuritoare aduse de citit?

Cititul, mai mult decat o activitate ce iti pune la incercare mintea, imaginatia, poate fi catalogat si precum o lectie de viata. De unde sa inveti ce este loialitatea, curajul, prietenia adevarata daca nu din lectura? Unde mai intalnesti situatii ce cer iti curaj in ziua de astazi? Cei mai multi inteleg ca din carti inveti precum la scoala dar nu este asa. Inveti lectii fara sa iti dai seama din simple intrebari precum „Ce as face eu daca as fi pus in situatia respectiva?” Si cei mai multi… refuza sa invete. De ce?

Mergand mai departe, vreau sa va povestesc despre o proza pe care am citit-o ieri seara in Almanahul Anticipatia din anul 1996. Povestea se numeste „Conceput pentru moarte” si a fost scrisa de Pavel D. Constantin. Scrierea aceasta se intinde pe 3 pagini, fiind destul de micuta, dar extrem de interesanta si, totusi, trista. Iti induce niste stari de liniste inconjrate de tristete in momentul in care iti dai seama ca toti dintre noi suntem sortiti mortii. De la inceputul timpului pana astazi, asa este firea lucrurilor de a fi. Si tu o sa mori intr-o zi, vizitatorule, chiar daca, poate, nu te impaci cu ideea aceasta. Este un adevar negru ce totusi trebuie suportat. Aici este vorba despre un sacrificiu: sa iti dai viata pentru cineva mai mare ca tine, din propria vointa, acesta fiind „cursul natural al lucrurilor”. Este un lucru destul de actual si in alte contexte. Chiar te pune pe ganduri. Cei ce vor, sa imi lasati in comentariu adresa voastra de mail si o sa vi-o scanez pentru a vi-o trimite si a-mi spune felul in care interpretati voi lucrurile.

Ok, sunt absolut sigura ca stiti despre editura Nemira si Millenium Books. Stiti cate carti de-ale romanilor sunt publicate la acestea doua? Multisoare… Va sfatuiesc sa mai aruncati cate o privire si pe acolo😉

Am gasit o carte caruia VPS i-a facut recemzie. Se numeste Fire and Ice. Desi, din descrierea lui, nu este chiar asa de minunata, aceea era numai o parere proprie si chiar as vrea sa o citesc si eu. Stiti de ce? Aceasta carte, scrisa de un roman, a prins atat de bine ca i s-a facut si film! Exista atatea carti bune, scrise si de romani si insasi romanii le citesc rar. Va recomand sa cititi d-ale lui Horia Arama, Liviu Radu (despre care am auzit chiar multe pareri bune si mi-am cumparat-o), Oliviu Craznic si altii pentru ca, cine stie, poate  veti fi surprinsi de ce stiu romanii sa faca!

http://fireandice.ro/

16 gânduri despre “SF & Fantasy romanesc

  1. M-ai facut curioasa🙂 Daca ai timp, trimite-mi si mie povestirea: rox_tao@yahoo.com

    Cat despre Fire and Ice, m-ai lasat fara cuvinte! Auzisem de film, cred ca vazusem si niste trailere sau chiar o bucatica din film, insa nu stiam ca e inspirat de o carte a unui roman si produs la noi! O sa caut si eu cartea.

  2. Ai uitat de „Atractie” de Elena Costea🙂.
    Eu am in plan sa recitesc cartile care nu au recenzie pe blog, dar si pe cele care au recenzii, dar sunt de mult citite. Pe atunci ma cam chinuiam cu povestirile mai grele si probabil de aceea nu m-a prins asa bine Fire&Ice. Ca tot spui despre scriitori romani… Pe rafturile bibliotecii mele mai asteapta Oliviu Craznic, Blanca Borbely si Ana Maria Negrila ca sa fie cititi si recenzati. Nu s-a intamplat pana acum din lipsa de timp, sau ca in putinul timp aparut de nicaieri am avut de terminat alte serii.

      1. Cartea „Imparatul gheturilor” o am si eu. Am avut in trecut cateva tentative de a o citi, dar nu ma atragea si mi se parea plictisitoare. De fiecare data cand dau paginile si citesc randuri de pe la mijlocul cartii imi schimb parerea. Aveam planificat ca „Imparatul gheturilor” sa o citesc in perioada noiembrie-decembrie… Din cauza timpului am amanat si sper ca intre 8 si 25 februarie (mica mea vacanta:D) sa reusesc ajung la normal cu planificarea mea :))

  3. …Si pentru mine, propriu-mi blog, incepe sa devina un jurnal de amintiri…. Ma uit la primele recenzii si parca a trecut un deceniu de cand am citit acele carti:), si in momentul cand rasfoiesc cartea imi amintesc de cand o citeam. „Endymion Spring” imi trezeste neplacutul sentiment de a sta in inghesuiala unui tren care mergea la ora 22 spre Timisoara, de aceea trebuie recitita ~ ca sa schimb acea neplacere :))

    1. Depinde si de gusturile fiecaruia privind speciile literare – Imparatul gheturilor este un science fiction/science fantasy. Pt mine, este una dintre cele mai bune carti ale literaturii romane.:) In orice caz, merita sa o incerci.:)

    1. Chiar daca cartea a aparut dupa film (asa aveam si eu impresia), nu putem spune ca autorul a contribuit doar cu cateva ore pierdute. E ca si cum ai spune ca Peter Jackson nu are nici un merit cu Stapanul inelelor, pt ca l-a scris Tolkien… E greu sa scrii un roman (NU se scrie in cateva ore, nici macar daca il copiezi…), chiar si daca ai un film ca baza. Desigur, depinde si cat de bine e scris, eu nu am citit cartea. Dar daca e scrisa bine si cu stil, autorul merita exact aceleasi aprecieri ca oricare alt autor. Poate mai multe – pentru ca este ceva sa fii selectat sa scrii o carte dupa un film.
      Mai ales ca destui scriitori redau oricum o poveste deja existenta – spre exemplu, scriitorii de romane istorice.
      Am intalnit romane scrise dupa filme care nu aveau nici un merit – pur si simplu povesteau scenariul.
      Dar am intalnit si romane – scrise dupa filme – care erau absolut superbe, mult superioare filmului datorita talentului scriitorului. De ex, unele romane din seria veche Star Trek.
      Ma rog, nu cunosc exact cazul, dar sunt si eu curios de carte si o aveam pe lista de cautari. Oricum ar fi, faptul ca un scriitor roman este autorul de la Fire and Ice trebuie apreciat, fie si pt selectie, dupa cum am zis. Si pana nu citim cartea, nu cred ca putem sa ne pronuntam asupra calitatii ei:)
      My opinion.

      1. Este greu sa scrii o carte, iar acest lucru este posibil in multe zile de munca spre deosebire de scrierea „scenariului” unui film. Cand scrii o carte bati toate ideile cap in cap, dar aici ai deja filmul, il vizionezi, nu adaugi absolut nimic.

      2. Nu neaparat. Chiar se pot adauga. Nu ai observat ca si la filme, regizorul isi lasa amprenta chiar daca este facut dupa o carte? Uite spre exemplu LOTR, Hp7… filme facute dupa carti in care s-au modificat cate una, alta. Procesul poate functiona si invers. Depinde de imaginea formata scriitorului.

      3. Defapt ei modifica povestea astfel incat sa fie pe placul spectatorilor (unu’ care are in carte 11 ani, in film are 30 si din intamplare e un playboy). Cartea nu cred ca are ceva in plus fata de film.

      4. Da, cu toate acestea nu inseamna ca si cartea nu poate fi modificata pentru a fi pe placul cititorilor. Este cu dus si intors si are la baza perceptia scriitorului asupra filmului. Si, daca nu ar avea nimic diferit, tu ai citi o carte 100% identica cu un film? Citesti o carte facuta dupa un film pentru a afla perceptia altcuiva asupra acelui film, autorul avand datoria de a pastra un fir narativ fix (intr-adevar, luat dupa film) dar acest lucru neimpiedicand adaugarea sau scoaterea unor elemente pe care doreste sa le puncteze pe care regizorul i se parea ca le-a prezentat intr-un fel gresit sau le-a lasat in aer, spectatorul neintelegand foarte bine despre ce este vorba.
        Ma refer la carti dupa filme in general caci nu am vazut si nici nu am citit Fire and Ice. Dar, asa cum la altele chiar s-a intamplat astfel, scriitorul adaugand cate una alta la o carte, de ce nu se poate intampla astfel si legat de fire and ice??

Ce parere ai?

