Stapanul inelelor. Intoarcerea Regelui. (nu-chiar-recenzie)

In momentul asta chiar sunt cuprinsa de tristete si de fericire si de griji si de frica si de amintiri si de tot felul de alte simtaminte. 6 carti, o trilogie, un autor si cateva personaje imi pot schimba ziua in atat de multe feluri incat… nici nu poate fi exprimat in cuvinte. Incerc sa ma gandesc cum sa fac recenzia asta si afla ca eu chiar nu pot! Mai exista o carte atat de frumoasa si de profunda si de… minunata? Am plans de fericire, am plans de tristete, am plans de deznadejde, am plans la despartiri (in special cea din urma), am fost surprinsa de intorsaturile de situatie, de neintelegeri, de vorbele rostite, de gandurile unora, de frumusetile unor locuri minunate (noaptea asta am visat ca eram in Lorien, printre elfi si copaci nemuritori, prin natura vesnica) si de sentimentele ce mi le inspirau. Cel mai mult ma surprinde un lucru facut de mine, insa. Faptul ca, pana sa termin cartea, am facut pauze lungi de 3 ori. Si nu spun asta numai pentru ca finalul a fost grandios cu adevarat. Spun asta deoarece insasi propozitiile, cuvintele te cuceresc. Exprimarea autorului, iar daca ati citit cartea o sa intelegeti si ce vreau sa spun.

Iar acum, ca am terminat si cea din urma carte, incep sa ma intreb: oare chiar au existat? Atatea legende vorbesc despre elfi, vajitori, orci, pitici si alte semintii incat te face sa te intrebi daca nu este ceva la mijloc. Cine stie… cu mult timp in urma, prea de mult ca oamenii sa-si aminteasca de ei si de care numai legendele amintesc vag de asemenea fiinte, pe cand omul nu depasea cota de 100 de mii, poate atunci chiar or fi existat. Sa fi fost asa? Parerea mea este ca Tolkien a amintit de niste legende de mult uitate de care lumea nu mai este interesata, scriind o alta legenda, legenda razboiului inelului, legenda uitata cu atat de mult timp in urma… Iar el a scris-o din nou pentru a ne o impartasii noua, bunicilor, strabunicilor dar si urmasilor nostrii si a ne bucura de faptele eroice din vremurile de mult apuse. Si, cu toate astea, inima mea striga sa cred in ele, sa cred ca au existat, sa cred ca au existat vremuri fericite si ca lumea nu este chiar atat de stearpa si fara substanta cum lasa sa se vada. Iar mintea se opune. Si un lucru trist m-a facut sa vad Tolkien. Exista un lucru interesant in lumea asta? Numai oameni inebuniti dupa putere, prea multi lasi si egoisti si prea putini oameni nobili. Gandeste-te si tu… este ceva de lumea asta? Mie una mi se pare atat de sterpa, de lipsita de substanta si de incompleta incat ma face sa ma intreb unde este restul. Si adevarat! Unde este restul? Pentru ca ceva de aici lipseste iar acum nu ma refer la carte, ci ma refer la istorie cu totul, strict la lumea noastra. Spuneti voi: ce este in neregula aici? Cand atat de multe lucruri sunt lasate in uitare sau nebagate in seama si noi ne autodistrugem singuri. Apropo… o intrebare ma bate, poate aveti un raspuns, ca nu ma pot abtine sa nu scriu asta: daca romanii au stat pe teritoriu dacilor timp de 100 de ani, cum naiba de-am romanizat noi cand alte popoare au stat pe teritoriul nostru mai bine de 300 de ani si nu am luat nimic de acolo. Se zice ca limba noastra este singura limba cuun singur dialect. Cu toate astea, cum am luat noi vorba de la romani cand italienii au insasi nu stiu cate dialecte de nu se inteleg unii intre altii si noi am ramas… neatinsi. Cu toate astea vedeti ca noi ne intelegem cu italienii ca si cum am vorbi aceeasi limba? Eu NU STIU italiana, nu am studiat-o si nu stiu sa o vorbesc insa cand ma uit pe youtube sau mai trec pe strada pe langa vreun turist italian, sunt surprinsa sa inteleg aproape tot ce vorbeste, cu cateva cuvinte diferite si un accent pregnant. Dar inteleg. Si cred cu adevarat ca istoria predata in scoala a fost… schimbata. Pentru ca sunt o groaza de lucruri care nu se leaga si trebuie sa fi orb sa nu le vezi. Adica zau. Mai ca-mi vine sa rad: un popor intreg romanizat dupa doar 100 de ani. Este o idiotenie. Va zic eu, suntem daci puri. Si a fost si dovedit genetic. Prea putin avem noi de la romani.

Asadar, daca ni se ascunde propria istorie, si daca acum lumea asta pare atat de stearpa si lipsita de substanta, de ce sa nu cred in legende? Este ceva pe lume care sa ma opreasca? NU, nu este. Iar daca mine imi place sa cred in ceva, asa cum credeam in basme cand eram mica, nu am decat sa cred. Dar acum nu intelegeti gresit, ca nu-s nebuna. Nu cred ca Razboiul Inelelor a fost real sau Sauron a existat sau ca poti deveni vampir sau mai stiu eu ce. Doar ca eu cred intr-o alta lume in care acestea pot fi adevarate. Daca una imaginara sau reala nu mai pot spune:)). Este felul meu de a fi fericita. Ma imaginez in acea lume. Asa cum toti isi pun toata speranta si tot ce au intr-o forta omniprezenta ce lumea o numeste Dmnezeu iar credinta le aduce fericire (si eu cred, da nu-s prea religioasa, chiar deloc) asa fericirea mea vine din imaginatie.

Ok, cred ca ma intind prea mult pe unde nu trebuie. Asadar, stapanul inelelor… Nu exista cuvant ce sa o descrie. Credeti-ma! Minunat este Harry Potter. Asta a trecut cu mult cota de minunat iar un cuvant mai bun nu exista. Uitati cum ar fi o „ierarhie”, din punctul meu personal de vedere: Jocul Minciunii – Rea, Chloe King – asa-si-asa, Eve- bunicica, O calatorie spre centrul pamantului – Buna, Tunele – Brilianta, Harry Potter – Minunata, Stapanul inelelor – Briliant x Minunat la patrat si mai inmulteste cu 3. Intelegeti pe unde se situeaza? Deasupra varfului.

Nu am sa va fac o descriere pentru ca, fiind ultima si penultima carte iar actiunea fiind foarte multa, dar legata, o descriere nu ar face decat sa va strice placerea lecturii.

Asadar, acum nu mai ramane decat sa va spun: CITITI CARTEA! Nu va mai plangeti ca este prea complicata deoarece chiar nu are rost. Cititi cartea cand sunteti liberi. Pentru a fi savurata nu trebuie citita intr-o zi, doua. Cititi-o cu rabdare, lent, placut si imaginativa toate peisajele descrise caci altfel nu aveti cum. In ultimul volum nu prea sunt descrieri dar in primele doua sunt si inca multe dar prea frumoase pentru a fi ratate. Asadar, spor la citit!

5 gânduri despre “Stapanul inelelor. Intoarcerea Regelui. (nu-chiar-recenzie)

  1. Mi-a placut mult de tot ce ai scris aici si ai mare dreptate. Lumea in care traim este searbada si monotona, iar putinele momente de „magie” pe care le mai avem le regasim doar in carti, muzica si uneori jocuri. Mi-ar placea sa cred ca au existat odata elfii si hobitii, dar daca acest lucru este adevarat, este la fel de adevarat ca intr-un fel din cauza oamenilor au disparut, iar acest lucru este trist😦 Iar partea de istorie pe care o stim… cred ca este falsa, sau cel putin ascunsa. Nu cred ca aflam adevarul despre ce se stie la momentul de fata si cred ca ni se indruga numai minciuni pe la scoala. Cine stie ce o fi cu adevarat…

    1. Multe lucruri false la istorie si chiar si la religie. Incep sa am dubii si despre ce se afla in centrul pamantului si incep sa tind spre spusele lui Verne: daca in centrul pamantului ar fi numai magma, elasticitatea planetei ar creste si ar exploda. Eu am invatat de mult sa nu mai cred tot ce se spune insa nici nu pot sa refuz… Pacat ca nu se baga la scoala pe gat… o sa fac o postare zilele urmatoare despre Romania si ce se spune si daca este sau nu adevarat… Crede-ma, o sa ti se para tare interesant! Unele lucruri, cum am mai zis, se bat cap in cap.

  2. Elena Io.

    Ma bucur ca ti-a placut😀 …Tolkien chiar a reusit sa creeze niste legende incredibile dar cum ar fi sa le si traiesti te intrebi?:> Cei de la compania turbine au facut un joc online numit lotro-lord of the rings online unde iti creezi propriul personaj si ai parte din plin de magia lui tolkien in pamantul de mijloc..dar daca nu esti mare fana a jocurilor ce zici de rpg?(role play game) eu ca tribut pentru tolkien am deschis un forum rpg stapanul inelelor( http://www.theringrpg.ucoz.com) asa ca sa ma distrez scriind despre universul asta.Daca zici ca ti-a placut asa de tare te invit sa faci ambele lucruri😀 si sa descoperi lumea stapanul inelelor dintr-un alt unghi

  3. Eu am mai multe dubii in privinta istoriei, religiei si a tuturor lucrurilor care s-au intamplat in trecutul mai mult sau mai putin indepartat. Nu vreau sa va plictisesc pe voi toti, dar vreau sa va insir unele mituri pentru care cer un raspuns, de la Facerea si pana in ziua de azi:
    Dumnezeu este cel care a creat Pamantul si toate lucrurile care il inconjoara. Exista 3 mituri in privinta creerii Universului:

    Dumnezeu este ceva mai mult decat complex. Adica, puterea lui nu are granite dar problema este ca El a creat lumea din cauza acelui mare Big-Bang. Preotii si toti aghiotantii lui Dumnezeu nu cred acest lucru dar Dumnezeu nu poate pusca din degete si in locul ala apare ceva. Prin urmare cred in Big Bang.

    In al doilea rand Adam si Eva se presupune ca erau Albi. Prieteni, si daca Eva era de culoare si Adam alb tot aveam si noi genele lui Eva. Aici apar cetatenii de culoare. De unde au aparut ei, daca Sfintii Parinti erau albi? Sau din contra ,daca erau negri, de ce suntem albi? La fel si chinezii, nu seamana deloc cu noi si au propria lor complexitate faciala. Din nou un mit a lui Dumnezeu.
    Si acum cel mai mare mit. De ce Dumnezeu permite raul? Daca as intreba asta un preot mi-ar raspunde:

    „Ca sa ne testeze, daca suntem pregatiti pentru Imparatia Sa”

    Noi pacatuim din cauza diavolului. Daca diavolul nu exista de la bun inceput noi nu am fi pacatuit. Dumnezeu nu avea de ce sa strecoare tarina de grau. De ce nu a creat pur si simplu o lume in care putem trai impreuna, oamenii si Dumnezeu fara diavol. Asta este cel mai mare mit. Nu ar fi trebuit sa fim testati daca Dumnezeu „punea capat” cu Dracu’ odata si odata…
    Dar poate e bine ca strecoara graul de tarina… Dar, ganditi-va, un copil nascut-prematur, mort. Singura comoara a parintilor care l-au asteptat multe luni. Un copil nevinovat, o fiinta nevinovata si nebotezata va merge in Iad dupa spusele preotilor. Un copil nevinovat, mort din cauza sistemului.
    De ce Dumnezeu, Creatorul, OCROTITORUL, a permis asta? De ce a permis atentate, razboaie, milioane, MILIARDE de morti? De ce Dumnezeu, care ne-a creat nu e alaturi de noi? Nu ma intelegeti gresit, cred in Dumnezeu si cred ca v-ati dat seama asta dar exista aceste mituri pe care ne lasa sa le intelegem singuri. Noi suntem niste copii rataciti intr-o lume nebuna fara indrumarea unui Tutore Universal.

    Parca mai ieri spuneau preotii ca „Dumnezeu n-are o telecomanda si iti va da orice ii ceri”, iar a doua zi iti spun „Trebuie sa mergi la biserica ca sa te faci bine”. Nici asta nu inteleg. Noi si Dumnezeu avem o relatie de la tata-fiu indiferent de ce statut suntem, cat de saraci sau cat de bogati suntem. Nu am nevoie ca un preot la fel de pacatos ca si mine, doar pentru ca poarta o pelerina de matase placata cu aur si a facut teologia sa-mi ierte mie pacatele. Cand vorbesti cu Dumnezeu (Rugaciune) ii poti cere lui sa-ti ierte pacatele fara sa pleci la un preot pacatos, care va rade de pacatele tale si le va spune altora.

    Dinozaurii, cum au existat daca Dumnezeu i-a creat intai pe Adam si Eva? N-am o explicatie pentru asta.
    Si exista multe alte mituri ale omenirii. De exemplu: Piramidele. Este IMPOSIBIL sa fie facuta de mana omului si cu inclinatie perfecta. Atatea blocuri de piatra aduse de oameni si atatea ciopliri perfecte. Ar fi imposibil.

    Sper ca nu v-am plictisit cu explicatiile mele :))

    1. Nu mai plictisit, cel putin nu pe mine. Este un subiect interesant, pe care o sa-l discut mereu.
      Uite insa cum vad eu lucrurile:
      Istoria si religia, dupa cum vezi si tu, impletite perfect caci si religia face parte din istorie, au fost schimbate. Naiba stie de ce. Cred ca din lacomie, pentru bani. Dar este o miscare mare aceasta, inceputa cu mult timp in urma. Secole. Gandeste-te numai la biblioteca Alexandria unde se aflau, practic, majoritatea insemnarile importante, razboaie, regi, mituri, secrete (ale lumii, din acelea importante de gen „cum au fost construite piramidele” si navele spatiale desenate in interiorul acestora, Atlantida, Creearea universului…), lasand deoparte arderile cartilor ca asa ti se ordona. Nu cred ca biblioteca aceea a luat foc „accidental” caci mi se pare stupid. In primul rand, cum naiba sa ia aia foc daca factorii de risc erau mai mici ca acum si nici unu intreg sau neintreg la minte nu umbla cu tigari sau mai stiu eu ce chibrituri inventate mai tarziu, si mai ales nu face nimeni focu in astfel de biblioteca. Dar cred ca aia a fost arsa ca sa se reduca informatiile reale, sa ni se poata spune orice, crezand ceea ce ni se baga si acum pe gat la scoala neavand un termen de comparatie. In definitiv eu cred ca oamenii din antichitate erau mult mai informati decat noi, cei de acum, cu toate ca avem acces la atatea mijloace de comunicare.
      Restul cartilor de pe acolo iti zic eu ca sunt tinute sub cheie sau uitate prin bibliotecile Oxford care sunt si ele mari. Si de ai pune mana pe o carte d-aia nu ar fi suficient. Ce ai crede: ce zice o singura carte sau ceea ce zic alte 5 milioane? Oricum, dupa mine, o carte veche valoreaza mai mult decat o biblioteca intreaga de carti noi (carti informative, ca astea citite de noi care nu valoreaza nici un ban daca stai sa te gandesti).

      Alta ar mai fi sa te gandesti la prezent si la trecut suprapuse. Lasand la o parte dezvoltarea care in acest subiect nu prea conteaza, cum vezi trecutul fata de prezent? Trecutul treeeecut. Ala vechi vechi, nu acum 200 de ani. Uite un mic secret: uita-te pe o farta astrala, ia masurile dintre cele mai mari stele si intereseaza-te de distanta dintre piramide. Deja este la mintea cocosului ca-s indreptate spre cer (ma enerveaza cand vad oameni discutand despre asta ca iditotii, interminabil, dezbatand ca piramidele au varfu in sus si nu stau cu capu-n jos.), dar lumea zice ca este din pricina „inaltarii sufletului” spre soare sau naiba stie… Daca duci o linie dreapta din varfu piramidelor pana in cer in nu mai stiu ce zi, probail ca de echinox, o sa vezi ca linia atinge cele mai evidente stele ale cerului.

      Alte regate scufundate, eu tind sa fie vorba de Atlantida dar stii deja ca ne este interzis sa aflam asta asa ca n-am sa risc pe aici spunand ca este chiar Atlantida, au si ele piramide, la fel, indreptate fix spre stele. (am pus eu mana pe niste poze, nici nu mai stiu de unde, dar nu cred ca-s facaturi) Problema se pune acum asa: cum puteau egiptenii, mayasii sau mai stiu eu care altele sa construiasca, asa cum ai zis si tu, din piatra perfecta, fiecare indreptata fix spre o stea, piramine, daca pe atunci nu aveau mai nimic de care sa se foloseasca, la standardele lunii de azi. Sunt reticenta in privinta amestecarii extraterestrilor in asta dar luand in considerare religia lor si amestecand-o cu desenele cu aparate ciudate de pe piramide, incepi deja sa-ti pui intrebari.

      Ar mai fi mai multe, insa pe mine ma intereseaza in special Romania. Stii ca era nu mai stiu ce munte sau deal sau naiba stie ce, unde, daca puneai o masina, o sticla, o moneda, o roata, un gunoi de plastic la vale, ea in loc sa pice in jos, pica in sus. Tindeam sa spun ca era vorba de magnetism, dar plasticul, cauciucul, oamenii, nu se magnetizeaza. Iar o ciudatenie a gravitatiei nu cred, caci gravitatia este puterea care atrage corpurile de pamant in general iar daca stai pe acolo pe loc, stai cum stai si aici, in fata calculatorului, nu te forteaza si urci.
      La asta mai am de adaugat ca nu mai stiu care arhiepiscop important care a venit in urma cu ceva timp in urma in Romania a zis ca „Romania este gradina maicii domnului” in timp ce Pavel Corut, scriitor de care sunt sigura ca ai auzit, spune ca „Romania este leaganul omenirii”.
      Acum, gandeste-te la Romania. Nu ma refer la idiotenia unor cetateni, ci ma refer la teritoriul Romaniei. Pe muntii Bucegi se afla sfinxul, la est se intinde padurea Baciu (care mi-a atras de mult atentia si vreau cu orice pret sa o vizitez) , un munte ciudat de pe care nu poti sa cazi nu mai stiu eu pe unde. Rezistand intre trei mari regate, noi mici aici, la mijloc, in timp ce aia vroiau sa ne cucereasca pe noi deoarece „avem iesire la mare”. Si altii aveau iesire la aceias mare, iar comertul se putea face si altfel, nu numai cu vaporul. Nu era ca si cum tara romaneasca pe atunci, inconjura marea care se afla in mijlocu teritoriului cumva. Nu suntem de marimea Rusiei.

      Lasand la o parte misterele astea, trebuie sa fi mai prost ca o gaina ca, dupa ce ai cercetat putin prin logica si putin prin manualele de istorie si religie din anii intai, ca sa nu ti se para ceva ciudat…
      Cat despre creerea lumii sunt si au fost atat de multe religii ca nici nu mai intru in amanunte. Asta este peste puterea de intelegere a omului in general si nu cred ca va afla cineva de pe aceasta planeta cum a fost creeata lumea, atata timp cat omul este mai mic si mai nedezvoltat decat o amarata de amiba in univers. El isi are locu aici, pe planeta asta, si isi ocupa locul in timp si spatiu. Ocupandu-si locu in timp, nu prea este corect sa calatoreasca in timp, si ocupandu-si locul in spatiu nu este corect sa se teleporteze. Daca omul va ajunge la masina timpului si la teleportari, nu inseamna ca va intelege timpul sau spatiul si prin urmare el nu va intelege universul, cu atat mai putin creerea lui, inceputurile…
      Intelegeti ce vreti din asta.

Ce parere ai?

