Vrajitoarea din Portobello

Cand am terminat cartea primu lucru care mi-a venit in minte a fost:ori scriitorul e ticnit ori e de-a dreptul un geniu(eu tind spre prima).Ideile mistice si spirituale mi se par total deplasate,m-au dus cu gandul la o secta din Rusia in care membrii se adunau in grupuri si dansau pana intrau intr-un soi de transa,dupa care organizau orgii si reveneau la viata lor normala. Un astfel de dans organizeaza si Athena,personajul principal,fara actele sexuale de dupa,in care intra in transa si brusc,vede lucrurile altfel.Pe mine,sincer,m-au enervat scenele acelea nu pentru ce insemnau ci pentru ca s-au repetat de atatea ori in timpul povestirii prin dialogurile Athenei incat mi-au dat senzatia de repetitie si m-au scos din sarite.

Alt lucru enervant la carte:Coelho e un autor ,,de suflet” cu citate menite sa te patrunda si sa te schimbe.Poate in celelalte carti ale lui au avut mai mult succes dar aici,impletite cu subiectul,mi s-au parut exagerate si …false.Nici unul nu m-a impresionat intr-atat incat sa zic ,,Uau”.Sunt mai mult interpretari personale ale autorului.

Acum povestea.Athena,Sherine sau Hagia Sofia,este o orfana romanca,de etnie roma care a fost adoptata de o familie din Beirut.Avand o fire ce tindea spre misticism si religie,Athena incepe sa aiba viziuni.Una din ele o face sa renunte la facultate si  sa se marite de tanara,casatorie urmata de un copil.Divorteaza in cele din urma si isi incepe o viata pe cont propriu alaturi de fiul ei.Cand se muta intr-un apartament intalneste un barbat,chiar proprietarul care ii face o introducere in ,,lumea” detasarii de probleme prin dans,cu rezultatul de a fi o persoana ,,mai buna”.Astfel,incet,incepe un fel de propovaduire a ideilor acestea ,ajungand sa fie un cat de cat  populara.

Se muta in Orient,revine in Europa unde isi cauta mama si in timpul acestor calatorii,cuprinsa de o permanenta dorinta de invatare ajunge sa devina insasi zeita pe care o venera,insasi Marea Mama care nu e decat Gheea,personajul mitologic din Legendele Olimpului.Abia atunci se regaseste pe sine,ba chiar acesta este si scopul intregii carti,gasirea sinelui,a eului.

Sfarsitul e o surpriza totala.Ea decide sa-si insceneze moartea si fuge cu iubitul sau,dupa ce a initiat o tanara actrita in tainele venerarii Marei Mame.

Un lucru foarte placut la carte este modul in care a fost scrisa.Desi o are in centru pe Athena,nu este scris din perspectiva ei ci din a celor pe care i-a cunoscut.Astfel,cititorului ii ramane sa isi imagineze ce ar fi putut fii in sufletul fiintei care copila a fost Sherine,adolescenta(intr-un fel spiritual)a fost Athena si ca adult a fost Hagia Sofia.

Una peste alta,eu nu recomand cartea aceasta.Sunt sigura ca ,,Alchimistul” si celelate piese de arta ale lui Coelho sunt superbe,nu le-am citit inca,sper sa o fac in curand dar cartea de fata nu e deloc una speciala,de fapt as putea foarte usor sa-o uit daca cotorul ei nu mi-ar aminti de ea in fiecare zi din rafturile bibliotecii mele.

Nume:The witch of Portobello

Autor:Paulo Coelho

Editura:Humanitas

Anul aparitiei:2008

Nr.pagini:368

Nota mea:6-7.

Mikaella

3 gânduri despre “Vrajitoarea din Portobello

    1. Pai, sincer, eu nu am citit cartea. Recenzia e facuta de Mikaella, dar, in ciuda lucrurilor negative spuse despre ea, pe mine m-a facut curioasa. Despre carti toata lumea isi face pareri diferite din cauza gusturilor, dar exceptiile apar numai cand o carte e intre-adevar minunata (exemplu Harry P.) sau absolut nereusita. Cum n-am citit inca recenzia nu am nici confirmarea ca e nereusita sau reusita. Raman neutra.

Ce parere ai?

